Subscribe:

Ads 468x60px

Forumul     
Forumul IslamulAzi

marți, 27 septembrie 2011

Daca Profetul Muhammed ar trai azi in Europa - partea 2

Venirea lunii Ramadan reprezinta o reala fericire pentru toate tarile musulmane, din simplul motiv ca este o luna speciala care vine o data pe an pentru a reimprospata inimile musulmanilor si sa le reincarce credinta si spiritualitatea.

Venirea lunii Ramadan in lumea musulmana este vizibila peste tot: impodobirea strazilor, copii care poarta lanterne si canta unele cantecele speciale pentru Ramadan, cum vedem de exemplu in Cairo, si multe alte lucruri.

In Europa, Ramadanul inseamna aducerea multor savanti si recitatori ai Coranului din Orientul Mijlociu pentru a ajuta comunitatile locale sa simta șarmul acestei luni.

Cu toate acestea, alaturi de bucurie, vine si intristarea si o data cu stralucirea intampinarii lunii Ramanda vin si temerile efectelor secundare. Se pare ca luna noua apare de mai multe ori in cateva zile si cantecele copiilor trebuie sa fie ascultate de mai multe ori pentru ca luna sa inceapa.

Zile diferite de a incepe Ramadanul: pierdem esentialul?

O data cu briza binecuvantarii sosirii Ramadanului, musulmanii pot intampina aceasta luna cu hotararea de a se schimba in bine, dar o problema trista ramane: diferenta in inceperea lunii Ramadan.

Poti gasi o moschee pakistaneza care va declara inceputul lunii Ramadan atunci cand Pakistanul va declara ca luna noua a fost vazuta, moscheea turceasca va urma declaratiile Turciei, o alta moschee va decide sa urmeze declaratiile din Arabia Saudita, ori o alta moschee la care merg in majoritate egipteni, care, evident, va declara inceputul Ramadanului o data cu Egiptul.

Din pacate aceasta este practica in Europa si in Statele Unite. Nu devine astfel imposibil sa gasim membrii unei familii care incep Ramadanul o zi mai tarziu decat restul familiei, care urmeaza alta moschee. Ca si cum ei ar locui in tari diferite sau pe continente diferite.

Drept urmare, sarbatorirea Eidului, la sfarsitul Ramadanului, va avea loc in zile diferite, ce va distruge si spiritul de bucurie specific sarbatorii.

In vremea Profetului: Observarea Tabloului Ideal

In vremea sa, Profetul le-a spus clar oamenilor ca Ramadanul se apropie pentru a-i invata multe lectii, printre care rabdarea, staruinta si mai presus de toate, unitatea.

Adhanul, chemarea la rugaciune, rostita de un muezzin, era ultima alrma care marca inceputul zilei de post si transmitea mesajul ca musulmanii sunt o singura comunitate.

In timpul noptilor de Ramanda, musulmanii erau uniti, desi initial se rugau in casele lor. Unitatea lor era reprezentata in mod simplu de forma de adorare pe care o implineau cu totii, chiar daca erau ziduri care ii desparteau si ei se aflau in casele lor.

Aceasta forma de adorare este rugaciune de terawih, rugaciunile de noapte ale Ramadanului, in timpul carora cu totii se rugau, recitand Coran, reinviindu-si inimile in luna Coranului.

Pentru aceasta prima generatie uimitoare de musulmani, Ramadanul era o ocazie de a-si intari sentimentul de apartenenta la o comunitate, sarbatorind unitate in toate, unitatea fiind unul dintre obiectivele fiecarui act de adorare.

Pentru ei, unitatea era un obiectiv care se regasea in tot ce se putea vedea in jurul lor si in fiecare porunca ce le era data de catre Profet. Atunci cand Profetul le-a spus sa posteasca atunci cand luna noua a Ramadanului este vazuta si sa inceteze postul cand se va vedea luna noua a  lunii Shawwal, el se adresa in fapt unui corp colectiv, unei congregatii si unei comunitati, nu unor indivizi, moschei sai organizatii separate, care nu au nicio legatura unii cu ceilalti.

Astfel sarbatoreau ei Ramadanul, bucurandu-se de adevaratul sau spirit, in forma perfecta, celebrandu-l impreuna, nu izolati.

Ramadanul si darnicia de sezon

In Europa, precum si in alte parti ale lumii islamice, Ramadanul are un impact asupra moscheilor care devin intesate de oameni care vin din toate partile pentru a implini rugaciunea terawih si pentru a se bucura de recitarea Coranului de catre imami.

Prin strangerile de fonduri pentru a sprijini activitatile moscheii, cu strangerea de bani pentru hranirea saracilor din lume, cu mese de iftar (care incheie ziua de post) oferite comunitatii, moscheile devin punctul central din viata comunitatii musulmane din Europa.

Dar aceasta fericire tine 30 de zile maxim, si o data cu sfarsitul lunii, toate aceste imagini devin istorie. Numarul oamenilor care vin la moschee scade dramatic, moscheile incep sa se planga de lipsa de fonduri, de parca evlavia si darnicia ar fi fenomene sezoniere.

Oricine din exterior poate ramane cu impresia ca Ramadanul a devenit o sarbatoare, mai degraba decat un atelier de antrenament. Scopul sau este acela de a-i antrena pe oameni sa poarte cu ei spiritul Ramadanului intregul an, nu doar in aceasta luna.

De asemenea, insemnatatea acestei lectii pentru musulmanii din Europa este mai puternica decat cea pentru musulmanii de oriunde altundeva. Mai ales atunci cand luam in considerare faptul ca viata cotidiana agitata a celor din Europa lasa putin timp spiritualitatii si avem nevoie de o doza in plus care sa o purtam cu noi tot restul anului. Dar, in realitate, este faptul ca luam doza o data iar efectul sau arareori dureaza dupa ultima noapte din Ramadan.

Sarbatorirea la locul de munca

Musulmanii din Europa au o mare responsabilitate de a reprezenta Islamul cum se cuvine si de a micsora discrepantele dintre comunitatea lor si ceilalti. Ramadanul ofera o importanta sansa de a scapa sau macar a diminua stereotipurile existente despre Islam.

Ora pranzului este o ocazie speciala, cand colegii de munca ce obisnuiau sa iasa cu un musulman la masa il cheama sa mearga cu ei ca de obicei si astfel apar provocarile.

Explicarea ideii de post ar putea suna straniu unor oameni, caci idei precum lenea si scaderea energiei de munca apar imediat in mintile oamenilor. Cu toate acestea, musulmanii nu pot indeparta aceste efecte secundare doar prin vorbe. Desi discutiile sunt foarte importante in explicarea lucrurilor si a-i face pe oameni sa inteleaga ce inseamna postul si care sunt beneficiile sale pentru spirit, musulmanii trebuie sa demonstreze ca vitalitatea lor este neschimbata si raul de energie curge ca de obicei.

In acest caz provocarea este sa demonstram acest lucru prin actiuni, nu doar prin cuvinte, sa aratam ca experienta spirituala a postului este minunata si merita incercata.

Musulmanii pot chiar sa ii invite si pe ceilalti sa posteaza o zi impreuna cu ei. In timp ce se posteste, darnicia si suferinta milioanelor de oameni care indura foametea ar trebuie sa iasa la suprafata.

Idolul Ramadanului

Daca Profetul Muhammed (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) ar fi aici in Europa, el ar fi insuflat musulmanilor un indemn: folositi luna Ramadan pentur a beneficia intregul an.

Desi oamenii se plang ca au pierdut spiritul Ramadanului, nesimtindu-l atat de puternic in Europa, problema nu consta in locatie sau imprejurimi. Ci mai degraba in capacitatea musulmanilor, sau lipsa acesteia, de a schimba ceea ce ii inconjoara astfel incat sa le dea capacitatea de a simti Ramadanul si de a se bucura de efectele sale uimitoare.

In loc sa isi ia intregul concediu vara, musulmanii ar trebui sa isi pastreze macar cateva zile din concediu pentru luna Ramadan, pentru a si le petrece in meditatie si adorare.

Musulmanii isi pot lua o zi sau doua libere in luna Ramadan, sau chiar in timpul ultimelor zece zile ale lunii pentru a-si transmite un mesaj ca sunt dedicati in intregime lui Allah in aceste zile  si trebuie sa simta esenta Ramadanului.

Atunci cand musulmanii idolatrizeaza Ramadanul, ei incep sa se gandeasca la el ca la ceva ce vine si pleaca, adaugand putine lucruri vietii lor. Ramadanul se rezuma la ei la: evitarea mancarii si bauturii timp de un numar de ore, cateva rugaciuni in plus care le implinim noaptea, o perioada de timp petrecuta in moschee si cativa bani donati.

Intrebarea este: Acesta este tot? Daca acesta este Ramadanul musulmanilor care traiesc in Europa, atunci, unde este schimbarea?

Daca mergem la serviciu de la 9 la 5 si apoi ne grabim acasa, putem ajunge acasa dupa ce timpul iftarului si vedem ca familia noastra a terminat masa. Sau poate fiecare dintre copiii nostri ia masa de iftar singur, atunci cand se intoarce de pe la treaba. Atunci, cand ne intalnim pentru a sarbatori schimbarea  si a simti sentimentul de unitate?emporar, care nu afecteaza sistemul nostru real de viata.

La sfarsitul zilei, musulmanii nu pot sa obtina unitatea decat daca o dobandesc la masa de iftar. Ei nu pot dobandi spiritul Ramdanului decat daca il creaza prin dedicarea lor si sentimentul ca apartin unul altuia. Mai presus de toate, musulmanii trebuie sa faca din Ramadan un antrenament pentru intregul an, nu un idol.

Doar prin parcurgerea acestor pasi pot musulmanii sa simta ca Ramadanul se deplaseaza impreuna cu ei peste tot, facand Ramadanul sa dureze, nu imprumutandu-l pentru o vreme.

Sursa: OnIslam.net

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu