Subscribe:

Ads 468x60px

Forumul     
Forumul IslamulAzi

joi, 29 septembrie 2011

Daca Profetul Muhammed ar trai azi in Europa - partea 4

Casatoria impusa

M-am intrebat intotdeauna ce mi s-ar intampla daca i-as spune unui tata care si-a fortat fiica sa se casatoreasca impotriva vointei ei ca aceasta casatorie este nula si ca ea poate pur si simplu sa renunte la aceasta casatorie.

Care ar fi reactia sa, in aceasta era digitala? Presupun ca raspunsul sau ar fi mai dur decat al unei persoane care a trait acum 1500 de ani, in desertul indepartat al Arabiei.

Pana ieri nu stiam ca nu numai fetele se trezesc in aceasta situatie, ci si barbatii. Un prieten m-a condus cu masina si mi-a spus ca isi doreste sa intalneasca femeia visurilor sale, cu care sa se casatoreasca, intrebandu-ma daca nu cunosc pe nimeni. A trebuit sa il intreb ce anume cauta. El mi-a raspuns ca isi doreste o musulmana practicanta, draguta si asa mai departe si apoi a venit socul final: mireasa trebuia sa fie din aceeasi tara, ba mai mult, aceesi regiune de unde venea si el, caci altfel familia nu si-ar fi dat acordul.

Socat de ceea ce-mi spusese, i-am raspuns ca nu mai traim in epoca de piatra ori intr-o jungla. Traim intr-o societate libera, unde oamenii au dreptul de a-si alege partenerii de viata si ca daca Profetul ar trai in Europa azi, el s-ar fi implicat in corectarea acestor practici gresite si le-ar fi oferit tinerilor libertatea sa se casatoreasca cu oricine doresc.

Rebel fara cauza

In pofida acestei imagini extreme de autoritarism, avem o alta imagine de extrema morala indoielnica. Tineri musulmani intr-o incercare de explorare fara limita si imatura, care sfarsesc in relatii intime inainte de casatorie, care se termina, adeseori, cu nasterea de copii in afara casatoriei.

De obicei, relatiile inainte de casatorie au loc sub pretextul ca doresc sa fie independenti de autoritatea familiei. Astfel, multi tineri se revolta impotriva tuturor lucrurilor care vin de la familiile lor, chiar si sfaturi. Nu de putine ori vedem tineri care merg intr-o directie gresita, doar din dorinta de a face ceva impotriva vointei familiei.

Intre totala supunere in fata parintilor intr-o casatorie fortata si rebeliunea completa impotriva familiei, ambele situatii duc spre un punct in care cu totii scapa de responsabilitatea fata de copii atat de usor.

Mai important, chiar scopul casatoriei, acela de a unii doua familii, nu doar doi indivizi, se pierde.  M-am intrebat intotdeauna ce ar fi facut Profetul daca ar fi trait in Europa azi.

Doamnelor si Domnilor, spuneti-va parerea

Cand o femeie a stat in fata membrilor comunitatii sale si s-a plans Profetului ca parintii o casatoreau impotriva vointei sale, Profetul a luat situatia foarte in serios si a anuntat ca o astfel de casatorie este ca si cum nu s-ar fi incheiat.

Auzind acestea, tanara a spus ca ea nu vrea sa il faca de rusine pe tatal sau in fata societatii, care avea aceste traditii. Ea vroia doar sa transmita acest mesaj, ca parintii nu isi pot casatori cu forta copiii, ca astfel de practici nu isi au locul intr-o societate care adopta dreptatea si libertatea drept valori de baza.

Consider ca o balanta intre a fi prea autoritar si a fi prea delasator trebuie sa fie adoptata. Islamul incurajeaza oamenii sa renunte la traditiile si obiceiurile mostenite care nu sunt corecte si Profetul i-a avertizat pe credinciosi impotriva adoptarii tacite a practicilor gresite, fara a le discuta, indrepta, critica.

Intelegerea casatoriei

Multi tineri cred ca au o relatie libera, unde totul se amesteca, nu exista nici o limita. Aceasta este de fapt o alta extrema a situatiei precedente.

Se intampla uneori ca tinerii sa respinga orice vine din partea parintilor, ca si cum aceasta este singura modalitate de a-si dovedi carcterul. Ei isi construiesc viata pe cont propriu, se casatoresc sau locuiesc impreuna cu altcineva, fara nicio responsabilitate si de multe ori se ajunge in situatia clasica in care unul dintre ei pleaca si altul sufera.

Alteori, ei se lasa amagiti de unele modele de relatii care nu sunt acceptabile din punctul de vedere al unor oameni cu ratiune. In astfel de relatii, oamenii, calauziti de pasiune sau iubire oarba, vad numai o parte a situatiei si nu iau in seama perspectiva de viitor sau pericolele.

Cand isi dau seama ca au gresit si ca este prea tarziu pentru a mai controla situatia, apeleaza la un plan de rezerva, de a iesi din situatie cu pierderi cat mai putine.

Intalnirea persoanei alese

Multi oameni considera intalnirile ca fiind singura modalitate prin care isi pot gasi un partener de viata. Dar situatia lor dureaza toata viata, niciodata neluandu-si un angajament iar riscurile unor astfel de relatii succesive nu pot fi controlate.

Cand o fata este parasita, ea sufera din cauza tristetii pe care o simte si de multe ori si respectul de sine are de suferit. Aceasta este iarasi o forma de extremism si cred ca daca Profeutl ar fi trait in Europa azi ar fi permis ca cei doi sa se intalneasca pentru a se cunoaste, dar ar fi limitat situatia, pentru a se evita riscurile.

In multe cazuri, cuplurile tinere se lasa purtate de pasiune si dezvolta o relatie foarte intima dintr-o relatie in care doar se intalneau si, daca la sfarsit barbatul hotaraste ca nu este interesat de o casatorie, va rupe relatia, fata ramanand si fara virginitate si fara respectul de sine, fara sa mai vorbim de suferinta pe care o simte.
Profetul i-a spus unuia dintre companioni, Jabir ibn Abdillah, ca ar trebui sa se uite la femeia cu care se casatoreste, caci aceasta atractie pe care o simt cei doi va intari relatia dupa casatorie si le va lumina viata cu iubire. Dar cum poate avea loc aceatsa intalnire? In nici un caz cum se intampla in zilele noastre unde nimeni nu isi asuma responsabilitatea pentru cele intamplate intre doi tineri inainte de casatorie.

In cautarea unui echilibru

Daca am calatori in timp, am vedea ce solutii inteligente au fost oferite de Profetul Muhammed pentru problemele care le avem aici.

In primul rand , Profetul a afirmat clar ca si barbatul si femeia au dreptul de a-si alege viitorul sot/sotie si aceasta alegere trebuie sa se bazeze pe atractie si iubire.
O data, un barbat si o femeie au mers la Profet si i-au spus ca au o orfana pe care au crescut-o ca si cum ar fi fost fata lor. Fata a ajuns la varsta casatoriei si doi tineri i-au cerut mana. Unul dintre ei era bogat si unul era sarac. Fata il prefera pe cel sarac. In aceasta situatie, Profetul a spus ca cel mai bun lucru pentru doi indragostiti este casatoria si ca ar trebui sa o marite cu tanarul sarac, caci banii nu vor putea niciodata sa ii cumpere fericirea.

In al doilea rand, Profetul Muhammed a respins toate practicile culturale respingatoare ce le mostenisera. Islamul ii uneste pe oameni, in timp ce cultura, uneori, ii desparte, caci ei vor trebui sa descopere ce au in comun.

Parintii trebuie sa intelegea ca indiferent de mediul din care provin, nu pot sa aduca pe cineva de „acasa” pentru a se casatori cu cineva din Occident, doar pentru ca isi doresc pe cineva din propria tara pentru fiul/fiica lor. Tara de origine este „acasa” pentru parinti, dar nu pentru copiii care au fost nascuti in Occident. Intr-o casatorie, foarte importanta este compatibilitatea.

Un ultim aspect important pentru tineri este acela de a realiza ca o casatorie inseamna uniunea a doua familii, nu a doi indivizi. Da, ultimul cuvant este al tinerilor, dar aprobarea si acceptarea intregii familii ii confera greutate si o face sa functioneze mai bine si sa fie responsabila.

Diferentele intre generatii care inca exista si complexul strainului trebuie sa fie rezolvat pentru ca lucrurile sa functioneze mai bine si mai eficient, pentru o relatie parinte-copil mai sanatoasa, in care parintii sprijina alegerile copiilor si copii respecta indrumarea parintilor.

Consider ca acest tip de relatie este vital pentru o casatorie reusita. Lucrurile ar sta mult mai bine daca oamenii si-ar imagina cum ar fi daca Profetul s-ar afla printre ei in Europa.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu