Subscribe:

Ads 468x60px

Forumul     
Forumul IslamulAzi

duminică, 2 octombrie 2011

Diferite moduri de a relata un hadis - Mudallas si Musalsal

Diferitele moduri de a introduce o relatare, de exemplu “el ne-a povestit”, “el ne-a spus”, “am auzit” si “sub autoritatea lui” sunt folosite de cei care au relatat hadisuri. Primele trei indica faptul ca cel care relateaza a auzit personal de la shaikhul sau, in timp ce a patra expresie poate sa insemne fie ca a auzit personal sau prin intermediul altui relatator.

In aceasta clasificare a hadisului intra si discutia despre hadisurile mudallas (ascuns) si musalsal (legat uniform).

Hadisurile mudallas si Tadlis

Un hadis mudallas (ascuns) este unul slab din cauza incertitudinii cauzate de tadlis. Tadlis (ascunderea) se refera la isnad (lantul de relatatori), in care un relatator a ascuns identitatea shaikhului sau. Ibn As-Salah descrie aceste tipuri de tadlis:

1.Tadlis Al-Isnad (ascunderea lantului de relatatori): un relatator povesteste de la un shaikh pe care l-a cunoscut, ceea ce nu a auzit de la el sau de la un contemporan al lui pe care nu l-a cunoscut, intr-o asemenea maniera incat sa creeze impresia ca a auzit hadisul personal. Un mudallis (cel care practica tadlis) foloseste de obicei expresia “sub autoritatea lui” sau “el a spus” pentru a ascunde adevarul cu privire la lantul sau de relatatori.

2. Tadlis Ash-Shuyukh (ascunderea numelui shaikhului): Relatatorul nu mentioneaza shaikhul sau dupa nume, folosind un nume/porecla/titlu mai putin cunoscut, pentru a nu dezvalui numele adevarat al shaikhului (Al-Iraqi 96)
In notele sale la Muqaddimat ibn As Salah, Al-Iraqi a adaugat al treilea tip de tadlis

3. Tadlis at Taswiyah: Pentru a-l explica, sa presupunem ca un lant de relatatori contine un shaikh de incredere, care relateaza sub o autoritate slaba, lasand impresia ca se bazeaza pe o autoritate de incredere. El arata pur si siplu ca a auzit de la shaikh, dar foloseste “sub autoritatea lui” pentru a lega shaikhul lui de urmatorul, unul de incredere. Celui care citeste pur si simplu hadisul, lantul de relatatori pare autentic. Se cunoaste ca o astfel de practica a fost folosita de Baqiyah ibn Al Walid, Walid ibn Muslim, Al-A'mash si Ath-Thauri. Acesta este cel mai rau dintre cele trei tipuri de tadlis.

In eseul sau – Tabaqat al Mudallisin, Ibn Hajar i-a clasificat pe cei care au practicat tadlis in cinci categorii:
  1. Aceia despre care se stie ca au facut acest lucru arareori, precum Yahya ibn Sa'id al Ansari
  2. Aceia care sunt acceptati de traditionalisti, fie datorita bunei lor reputatii si relativelor cazuri de tadlis, cum ar fi Sufyan AthThauri (m 161 AH), ori datorita faptului ca au relatat numai de la relatatori autentici, cum ar fi Sufyan ibn Uyainah (m. 198 AH)
  3. Aceia care au practicat acest lucru de multe ori si unii traditionalisti au acceptat aceste hadisuri de la ei, acelea care au fost relatate cu mentiunea clara ca au fost auzite direct. Printre acestia sunt Abu Az Zubair al Makki, ale carui hadisuri au fost relatate de la companionul Jabir bin Abdullah si consemnate in Sahih Muslim. Exista o diferenta de opinie daca ele sunt acceptate sau nu.
  4. Aceia care l-au practicat de multe ori si toti traditionalistii sunt de acord ca hadisurile lor trebuie respinse, cu exceptia celor care spun clar ca “am auzit”. Un exemplu pentru acest caz este Baqiyah ibn Al Walid.
  5. Cei care au fost discreditati din alte cauze, nu din cauza tadlis; hadisurile lor sunt respinse, chiar daca afirma ca le-au auzit personal. Ibn Hajar ofer numele a 152 de astfel de relatatori (Al-Asqalani 7f)

Tadlis, este o practica atat de neplacuta, in special din ultimele 3 categorii, incat Shu'bah (m 170 AH) a afirmat: “Tadlis este fratele minciunii” si “Sa comiti adulter este preferabil dupa parerea mea decat sa relatezi sub forma tadlis.” (Al-Iraqi 98)

Musalsal



Un lant de relatatori musalsal este unul in care relatatorii, precum si Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) folosesc aceeasi metoda de transmiterea, cum ar fi “sub autoritatea lui”, “el ne-a povestit”, repeta orice aditie sau remarca, ori se comporta la fel in timp ce relateaza hadisul.
Al-Hakim (30-34) da 8 exemple de astfel de lanturi de relatatori, fiecare dintre el avand caracteristici diferite:
  1. expresia “am auzit”
  2. expresia “stai si toarna-mi apa ca sa iti arat felul in care shaikhul meu a facut ablutiune.”
  3. expresia “el ne-a relatat”
  4. expresia “el mi-a poruncit”
  5. prinderea barbii cu mana
  6. ilustrarea prin numararea degetelor
  7. expresia “marturisesc ca”
  8. cuplandu-si degetele

Cunoasterea lanturilor de relatatori musalsal ne ajuta sa eliminam posibilitatea de tadlis.

Nota editorului

Pentru a intelege cum calitatea de a fi musalsal elimina posibilitatea de a fi tadlis, citam urmatorul lant de relatatori al unuia dintre exemplului de mai sus, cuplarea degetelor:

Al Hakim a spus: Ahmad ibn Al Husain Al Muqri mi-a impreunat degetele si a spus: Abu Umar ibn Al Hassan As Sa'ani mi-a impreunat degetele si a spus: tatal meu mi-a impreunat degetele si mi-a spus: Ibrahim ibn Abi Yahia mi-a impreunat degetele si a spus: Safwan ibn Salim mi-a impreunat degetele si a spus: Andullah ibn Rafi mi-a impreuna degetele si a spus: Abu Hurairah mi-a impreuna degetele si a spus: Abul-Qasim (Profetul, Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) mi-a impreunat degetele si a spus: “Allah a creat Pamantul samabata...”
In exemplul de mai sus, fiecare relatatori din lantul de transmitere declara ca profesorul sau shaikhul sau impreuna degetele celui caruia ii relata. Acest lucru face sa fie clar ca nici unul din relatatorii hadisului nu lipseste sau este ascuns, prin tadlis.


Referinte:
  • Al-`Asqalani, Ibn Hajar. Tabaqat al-Mudallisin. Cairo, 1322.
  • Al-`Iraqi, Zain Ad-Din. At-Taqyid wa al-Idah Sharh Muqaddimat Ibn As-Salah. Madinah: Al-Maktabah Al-Salafiyah, 1389/1969.
  • Al-Hakim, Muhammad ibn `Abdullah. Ma`rifat `Ulum al-Hadith. Ed. Mu`zzam Husain. Cairo, 1937.
Bazat pe cartea: Introducere in Stiinta Hadisului, cu permisiunea amabila a autorului
Extras, cu unele modificari din: http://www.ymofmd.com/hadith/Intro_Science_Hadith/asb4.htm

Sursa: OnIslam.net

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu